lördag i nampula

lördag i nampula, som inleddes med långdusch innan greta hämtade upp mig för frukost på hotell girrasol. vi åt frukost tillsammans med en amerikan, phil gray ("ciaspionnen" i folkmun). trevligt småsnack runt/över bordet, men jag känner alltid att jag måste passa mig för vad jag säger. för man kan bli citerad i phils newsletter "bizbuzz" på nätet, och det är kanske inte vad man tänker sig vid en stillsam frukost.
i veckan var jag till två olika distrikt för att förberada ett besök från amerikanska ambassaden och usaid. sk givarbesök "donor visits", brukar vara trevliga, men det är mycket förberedelser innan dagen "b". jag hade möte i två olika byar för att planera och se hur långt de hadde kommit i sina förberedelser och det ser ut att gå bra. vi kommer att visa hur man använder lokala produkter för att laga bra purékost till barn från 6 månader och uppåt. för barn yngre än 6 månader är det amning och enbart amning. purékosten kallas på mocambikisk portugisiska "papas enriquezidas", basen är majs-, eller casava-, eller sötpotatispuré/gröt som man sedan blandar med tex rostade malda jordnötter, kokosmjölk, saften från sockerrör, gröna löv, sesamfrön etc. allt bygger på de jordbruksprodukter som finns att tillgå i närheten. allt för att få en så närongsrik och riktig måltid för små barn, gravi´da kvinnor och långtidssjuka (ofta aids och eller tb).
ni skulle inte veta om jag inte skrev det här, men jag försöker ladda upp bilder - men det verkar som om det inte blir tredje gången gillt, utan tredje gången som det inte funkar. kanske får jag lägga ut bilderna vid ett senare tillfälle. ja, jag får försöka senare.

Kommentarer
Postat av: Tina GS

Och idag är det söndag, lugnt och skänt än så länge. Inget skrik på gatan utanför. Vaad säger du om att försöka göra tvål med aska och krossade baobabfrön??? Ska vi prova?

2008-09-28 @ 09:16:00
Postat av: Dotter

Här blir det IKEA besök med svärmor, ska nog lyckas klämma i mig lite köttbullar oxå!!! :) Invigt de första mammabyxorna igår.

2008-09-28 @ 12:08:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0