dam(m)promenad

i torsdags eftermiddag gjorde vi en liten utflykt till en damm i sana'as närmaste omgivningar, tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter, det får bli i ett kommande inslag.
dammen är konstgjord & samlar regnvatten under regnperioden, för att bidra till vattenförsörjningen i sana'a. hela jemen har en jättebrist på vatten, & då inte minst sana'a. vissa bedömmar säger att vattnet kommer att helt slut 2010-2015.
vi = lucienne, muna, munas mamma & syster & jag.
bilderna är tagna med min mobiltelefon, så därför är inte kvaliten den bästa.


munas mor på väg uppför dammvmuren/väggen


3 damer på dammväggens topp. muna, mor, lucienne


& så själva dammen, nästan tom eftersom det är torrperiod under vintern


solen på väg ner bakom bergen, allt får en rosa ton när solen går


sana'a ligger i en vulkankrater omgiven av gamla vulkanberg & stelnad lava


en övergiven antik by på kanten av berget (namnet kommer i nästa blogginlägg)


lite mer bergsby & en jemenitisk man som gick förbi, om ni kollar ordentligt ser ni att han vilar händerna på sin jambiya, den traditionella böjda kniven som alla män här bär (& många gåger tillsammans med en ak47 över axeln)
nu sitter jag i mitt vardagsrum i jemenitisk stil i amran, imorgon blir det en snabbtur till fram & tillbaka till sana'a, för att delta i ett nutritionmöte och ett hälsomöte. båda för att koordinera insattserna i de mest utsatta områdena. mötena ledds av unicef respective who. 




 



Kommentarer
Postat av: Tant Greta i Afrika

Oj vilka fina foton, superintressanta. Du har tydligen en jättbra kamera i din telefon. Ta en massa foton nu och spara i en extra hårddisk. Staden byggd i kraterna öga. Tror jag smäller av!

2010-01-16 @ 17:15:36
URL: http://gretastina.blogg.se/
Postat av: Eva

Hej Lotta! Superintressant att läsa din blogg. Men det verkar lite jobbigt land att arbeta i, tycker jag. Du försvann så hastigt, hoppas du snart är tillbaka...

Kram och Gott Nytt

2010-01-16 @ 18:03:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0