juldag i jemen

lucienne bjöd på stor julfrukost på takterassen - hollänsk tradition. så det blev en långfrukost med en hel del prat & inte om jobb (!). under frukosten planerade vi dagen (lucienne & jag), vilket kom att innebära ett besök i gamla Sana'a (jag & paul) & ett besök till wadi dharh. båda platerna fantastiska!


lucienne på wadi dharh

gamla sana'a är den äldsta delen av sana'a, kringgärdad av en ringmur, med en fantastisk bebyggelse & en fantastisk marknad- souk al-milh (salt marknaden). gamla sana'a har varit bebott i 2500 år & den äldsta (kvarvarande bebyggelsen) är mer än 400 år gammal. sana'a är ett av unescos världsarv sedan 1986. ni kan klicka på denna länk / hitta mer information. http://en.wikipedia.org/wiki/Sana%27a


gamla hus & nya bilar i samsas gamla sana'a


det finns inte så mycket parker eller gröna områden varken i sana'a eller i jemen rent allmänt, men gick förbi denna "park" i gamla sana'a


här bor rädda barnen jemens direktör! ja hela huset är hans - fanatstiskt inte sant?

lucienne & jag körde ca 20 km utan för sjalva sana'a till wadi dharh "slottet på klippan" eller iman yahya palats. bilder säger inte allt men jag hoppas att de kan förmedla det speciella med slottet.

det är alltså byggt på en klippa


helt ofattbart hur man har kunnat skapa något sådant tycker jag


utsikt från tredje våningen


"kylskåp" i en nisch åt norr (det är kalla nätter nästan året runt i sana'a, så det var norg effektivt)


här satt imanen & tuggade quat/kat & rökte vattenpipa med vänner & besökare


imanens officiella mottagningsrum (sett från uppifrån själva slottet) där han löste konflikter & tog emot officiella besök.


wadi dharh sett på avstånd på vägen tillbaka till sana'a. det ligger väl skyddat i en dal.

det blev en väldigt kulturell juldag med besök på dessa båda fantastiska platser.

lucienne & jag avslutade kvällen med italiensk pizza & ruccolasallad. kanske inte precis julmat, men gott var det!

god fortsättning... vi jobbar redan idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0