dag 3 i jemen

idag börjar veckohelgen/veckovilan i jemen - jemen har veckohelg torsdag - fredag. känns lite konstigt så här första veckan, men det blir 5 dagars arbetsvecka & 2 dagar helg, precis som i sverige & mocambique.

tillbringade gårdagen på rädda barnens kontor, jagade logistikerna för att han skulle kolla med flygplatsen om den blå väskan kommit fram. svar negativt - ännu ingen blå väska! försökte också få ett jemetiskt (?) simkort som betalas av rädda barnen (rb) månadsvis, fick ett sent igår kväll, men det är spärrat för internationella samtal. :-(. någon får fixa det på lördag när kontoret är öppet igen. sedan ska ni få mitt nya nummer! mitt carenummer fungerar fram till 31/12.

igår kväll följde jag med paul hardcastle - rb's emergency team leader - till engelska ambassadens klubb. en upplevelse! en välbevakad engelsk pub mitt i sana'a! ja, alla pubgäster var expats. märklig känsla, både att befinna sig bland bara expats & att dricka en öl i ett strikt muslimskt land, som inte tillåter alkohol offentligt.


så här ser huset ut som jag bor i sana'a. luciennes bostad & gästrum för kvinnlig personal är på andra våningen. huset har en fin takterass, där jag åt frukost tillsammans med paul idag.


utsikt från takterassen, sana'a ligger i ett bergsområde vilket syns här.


del av takterassen, med ett till hälften avdukat frukostbord. ja, det är ikeafotöljen "poäng"! känns ju lite som hemma.

ska ut på en "eskorterad" promenad om en timme eller så. för att lära känna omgivningarna lite, åtminstone att hitta till affärer där man kan handla mat & annat nödvändigt.

Kommentarer
Postat av: Tant Greta

Oj vad fint Lotta! LYXHUS va!!! Ja, det där med väskan verkar ju lite problematiskt, men den kommer säkert fram om en vecka - oöppnad. Den har nog bara tagit en extra tur runt jordklotet. Jag har just kommit hem efter en USAID 25års firande på Museet här i stan. Fullt hus med inbjudna gäster. Ausi, vår begåvade fotograf har med 48 timmars varsel lyckats klämma till med ett bildspel. I morogn bitti åker hon till Angoche och på måndag morgon till Murrupula. Kram Lotta och hoppas du har det bra och att du får dtt internationella kort snart.

2009-12-10 @ 20:00:16
URL: http://gretastina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0